Menu Zamknij

Rzeźby

RZEŹBA – ŚWIĘTY APOSTOŁ PIOTR

Styl: późny barok
Czas powstania: II połowa XVIII wieku
Materiał: drewno, snycerka, malowane
Umiejscowienie w kościele: rzeźba na postumencie w niszy, między prawą parą kolumn I kondygnacji nastawy ołtarza bocznego p.w. Chrystusa Króla

Rzeźba drewniana, stojąca, pełnoplastyczna.
Św. Piotr ubrany w długie silnie pofałdowane szaty.
Głowa uniesiona ku górze, oczy wpatrzone w niebo. Ręce rozłożone. Na prawej dłoni wiszą dwa klucze.

RZEŹBA – ŚWIĘTY APOSTOŁ PAWEŁ

Styl: późny barok
Czas powstania: II połowa XVIII wieku
Materiał: drewno, snycerka, malowane
Umiejscowienie w kościele: rzeźba na postumencie w niszy, między lewa parą kolumn i kondygnacji nastawy ołtarza bocznego p.w. Chrystusa Króla

Rzeźba drewniana, stojąca, pełnoplastyczna.
Św. Paweł ubrany w długie silnie pofałdowane szaty, spadające z lewego ramienia i przewiązane w pasie.
Głowa spogląda w dół. W prawej ręce trzyma miecz, lewą w geście wskazującym unosi ku górze.

RZEŹBA – BISKUP I

Styl: późny barok
Czas powstania: II połowa XVIII wieku
Autor: warsztat miejscowy
Materiał: drewno, snycerka, malowane
Umiejscowienie w kościele: rzeźba na konsoli między pilastrami kolumn z lewe strony II kondygnacji nastawy ołtarza bocznego p.w. Chrystusa Króla

Cała postać mężczyzny w kontrapoście, w stroju biskupim, z księgą w lewej dłoni i pastorałem w prawej. Na nieco pochylonej głowie infuła. Twarz szczupła o długim prostym nosie, z układającą się w pukle brodą.
Lewa opuszczona dłoń podtrzymuje wspartą na wysokości pasa zamkniętą księgę, prawa uniesiona do wysokości twarzy wsparta na pastorale. Ubrany w spięty pod brodą płaszcz spod którego widoczna stuła. Szaty kremowo-żółte, płaszcz w nieco ciemniejszym tonie, infuła i pastorał częściowo złocone.
Rzeźba w ołtarzu bocznym w zakończeniu nawy.

RZEŹBA – BISKUP II

Styl: późny barok
Czas powstania: II połowa XVIII wieku
Autor: warsztat miejscowy
Materiał: drewno, snycerka, malowane
Umiejscowienie w kościele: rzeźba na konsoli między pilastrami kolumn z prawej strony II kondygnacji nastawy ołtarza bocznego p.w. Chrystusa Króla

Cała postać mężczyzny w stroju biskupim, skierowana lekko w lewo, w kontrapoście. Głowa nieco pochylona, twarz szczupła z zaznaczonymi kośćmi policzkowymi, krótkim prostym nosem i układającą się w pukle brodą.
Lewa ręką ugięta w łokciu podtrzymuje wspartą na piersi otwartą księgę. Prawa, uniesiona, oparta na pastorale. Na głowie częściowo złocona infuła. Suknia perłowoszara, szaty ułożone w płytkie, ostre fałdy.
Rzeźba w ołtarzu bocznym w zakończeniu prawej nawy.

RZEŹBA – PUTTO I

Styl: późny barok
Czas powstania: II połowa XVIII wieku
Materiał: drewno, rzeźba, polichromowane, złocone
Umiejscowienie w kościele: rzeźba przy konsoli prawej na gzymsie gierowanym, dzieląca I i II kondygnację nastawy ołtarza bocznego p.w. Chrystusa Króla

Anioł w postaci uskrzydlonego dziecka, zwrócony lekko w prawo, o pełnych kształtach, głowa osadzona prosto, włosy krótkie w puklach.
Ręce rozłożone, odchylone od boków, nogi zgięte w kolanach, prawa cofnięta do tyłu.
Na biodrach wąskie perizonium przełożone przez biodra i nogi, na torsie wąska płaska szarfa. Skrzydła małe, rozchylone na boki i lekko uniesione. Karnacja kremowo-różowa, włosy jasnobrązowe, perizonium złocone.

RZEŹBA – PUTTO II

Styl: późny barok
Czas powstania: II połowa XVIII wieku
Materiał: drewno, rzeźba, polichromowane, złocone
Umiejscowienie w kościele: rzeźba przy konsoli lewej na gzymsie gierowanym , dzieląca I i II kondygnację nastawy ołtarza bocznego p.w. Chrystusa Króla

Anioł w postaci uskrzydlonego dziecka, o pełnych kształtach, o lekkich skręcie ciała, głowa przechylona na prawe ramię, włosy krótkie w puklach. Ręce rozłożone na boki, lewa uniesiona, nogi ugięte w kolanach.
Na biodrach wąskie perizonium przełożone przez biodra i nogi. Na torsie wąska ukośna szarfa. Skrzydła małe rozchylone na boki. Karnacja kremowo-różowa, włosy jasnobrązowe, perizonium złocone.

RZEŹBA – ECCE HOMO / PAN JEZUS WYSZYDZONY tzw. brachiłowki

Styl: sztuka ludowa
Czas powstania: początek XXwieku
Autor: warsztat miejscowy
Materiał: drewno, techniki rzeźbiarskie, snycerskie, polichromia, złocenie
Umiejscowienie w kościele: pole główne nastawy ołtarza bocznego, lewa nawa

Postać Chrystusa ujęte en face, en pied w postawie wyprostowanej z rękoma splecionymi na piersiach.
Ubrany w długą powłóczystą szatę o ostrych, na przemian głębokich i płytkich fałdach ceglasto-czerwona.
Wokół szyi i dłoni gruby sznur. Twarz szczupła z głębokimi bruzdami. Oczy zamknięte, na głowie cierniowa, masywna korona. Karnacja jasna, włosy i broda czarne, korona cierniowa złocona.

Udostepnij: